Miejsce: Sztuka Obrazy OBRAZ ŚNIADANIE WIOŚLARZY RENOIR

OBRAZ ŚNIADANIE WIOŚLARZY RENOIR

Ten powstały w latach 1880-1881 obraz przedstawia grupę przyjaciół Renoir'a zgromadzonych na balkonie w Maison Fournaise nad Sekwaną w Chatou. Wokół stołów zastawionych szkłem, butelkami wina, owocami siedzą i stoją znane postacie ówczesnego życia kulturalnego, towarzyskiego.

W prawym dolnym rogu, zwrócony do oglądających profilem w słomkowym kapeluszu siedzi Gustave Caillebotte – malarz i mecenas sztuki. Naprzeciw niego widzimy bawiącą się z psem krawcową - Aline Charigot, przyszłą żonę autora obrazu. W tle dziewczyna pijąca napój ze szklanki, to aktorka Ellen Andrée. Za nią mężczyzna w cylindrze jest zamożnym kolekcjonerem sztuki i redaktorem jednej z artystycznych gazet – Charles Ephrussi. Rozmawia prawdopodobnie ze swoim osobistym sekretarzem, poetą i krytykiem – Joules Laforgue.  Zapatrzony w dal mężczyzna i lekko uśmiechnięta dziewczyna, dwie postacie w słomkowych kapeluszach wsparte o drewnianą balustradę balkonu (po lewej stronie), to Alphonse Fournaise Jr., syn właściciela restauracji i jego siostra – Louise-Alphonsine. Kobieta w białym nakryciu głowy i mężczyzna w jasnej marynarce stojący nad nią, to aktorka Angele Legault i dziennikarz Adrien Maggiolo. W dalekim tle po prawej widzimy dwóch mężczyzn Eugene'a Pierre'a Lestringez'a i Paul'a Lhote'a flirtujących z zakrywającą uszy aktorką Jeanne Samary.

Scena jest dość jasna. Główne źródło światła wpada poprzez otwartą przestrzeń tarasu. Białe podkoszulki mężczyzn oraz jasne obrusy stołowe odbijają i potęgują efekt jasności.

Przeniesieni w ten świat podparyskiej bohemy słyszymy gwar tamtych rozmów, czujemy swobodną atmosferę przyjacielskich spotkań, oddajemy się urokowi beztroskich chwil. Zastanawiają nas miny, twarze, spojrzenia i gesty przedstawionych osób. O czym myślą?, na jakie tematy rozmawiają?, co przyciąga ich uwagę?

Obraz był wielokrotnie poprawiany przez Renoir'a, a sportretowani przyjaciele pozowali indywidualnie. Praca nad nim zajęła kilka miesięcy. Obecnie dzieło znajduje się w Phillips Collection w Waszyngtonie.

KaPy